En bättre magkänsla

4Kommentarer

Igår pratade jag och min kompis Anders i telefon om uppsvällda och bökiga magar. Jag fick den något diffusa diagnosen IBS för snart två år sedan efter att läkare uteslutit både laktos- och glutenintolerans. Vissa dagar märker jag knappt av det och ibland är det som att vara höggravid med en extremt uppblåst mage.

13286431-CZHXb

Om jag nu ska ta tag i den svullna magen kan jag lika gärna göra det ordentligt. Tänkte klicka hem den här kokboken för IBS-magar.

När jag var hos läkaren fick jag en lista med vad jag skulle respektive inte skulle äta och det kändes som att jag helt plötsligt skulle plocka bort allt det som jag tidigare ätit för att vara nyttig. Trots att läkarna inte anser att jag är laktosintolerant så känner jag själv att min mage blir så mycket sämre av laktosprodukter så jag håller mig till både laktosfri mjölk och yoghurt. Anders och jag pratade hur som helst om gluten igår och vi bestämde att vi båda helt skulle sluta med gluten i tre veckor och sedan utvärdera hur vi och våra magar mår.

Hur mår era magar? Vore ju kanon om vi kunde hjälpa varandra! Mitt största problem blir att sluta med mjukmackor, åhh älskade mackor! Men, nu ska det bli ändring! Har ni tips på goda recept? Snälla ös på med dem <3.

4 Kommentarer
  • Kristin
    februari 23, 2016

    Åh, skön att höra att det är fler än jag som har bökig mage!

    Du fick ju lite av mina frukosttips igår på instagram 🙂 Det är så himla individuellt vad som funkar i kostväg när man har bråkig mage.

    För egen del vet jag att det som funkar allra allra bäst är regelbunden mat. Redan från när jag hade magkatarr för några år sedan så lärde jag mig att det kan göra fyskiskt ont att vara för hungrig. Så jag jobbar mycket med mellanmål. Försöker äta ungefär var tredje timma och undviker att äta mig övermätt.

    Det jag ochså försöker tänka på är att äta så mycket hemlagad mat som möjligt. Då vet jag vad jag får i mig och kan hålla lite mer koll på magen.

    Jag har inte heller någon laktos- eller glutendiagnos men att undvika bägge funkar fint för mig. Dessutom har jag då fortfarande lite bröd kvar i min kost, typ till frukost 🙂

    Hoppas ert projekt går bra 🙂 Kram

    • Ida
      februari 23, 2016

      Åh ja, supertack för dina tips på insta! Känns lite bökigt att sluta äta sånt som man är van vid men nu jäklar ska jag göra ett allvarligt försök.

      Det där med mellanmål är jag katastrofdålig på, dels för att jag jobbar så varierade arbetstider och dels för att jag i ärlighetens namn inte lägger ner tid på att förbereda. Det blir mer panikhunger och panikäta haha. Återkommer med hur det går! Kram

  • Lena
    februari 23, 2016

    Kanner verkligen igen mig! For mig hjalper det att ata regelbundet. Tror jag har en inbyggd mat och sovklocka. Storsta boven for mig ar nog stress, da blir magen knas direkt..

    • Ida
      februari 24, 2016

      Ja den där regelbundenheten är klurig i mitt jobb men jag tycker att magen kan vara lika klurig när jag är ledig, men det är klart den blir ju inte bättre över en dag. Stressen är nog som du säger en lurig faktor som nog spelar in en hel del. Tror faktiskt att mina magproblem kom ungefär samtidigt som mamma fick sin cancerdiagnos. Kramar <3

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *