Träningsbingo!

Som ni vet så är vi ett härligt gäng i mitt bostadsområde som köttar på med träning två dagar i veckan tillsammans. Vår tränare har flyttat och jag har varit drivande att hålla ihop gänget så att vi kan fortsätta peppa och bli starkare ihop. Jag höll i det första träningspasset igår och herregud vilken hit det blev. Vem hade kunnat tro att en bingobricka kunde göra en så svettig!

Passade på att kötta ett pass på gymmet i fredags och testade några nya övningar. Herregud vad har hänt med mig känner inte igen mig själv, ha ha, jag verkligen älskar att träna och kan sitta och titta på träningsvideor i evigheter numera. Mitt tidigare jag bortprioriterade alltid träningen för andra roligare aktiviteter som dök upp men idag är träningen det första jag planerar in i kalendern. Det är ju dessutom ett fantastiskt roligt sätt att umgås på så en sak behöver inte utesluta den andra, tog mig bara 36 år att komma på det…

Egentligen kan jag inte ta åt mig så mycket av äran för det var Jakob som kläckte den fantastiska idén om träningsbingo. I hans träningsföretag hade de kört det vid något tillfälle och jag föll direkt för det lite annorlunda upplägget. Okej så här går man till väga: Bestäm hur stor bingobricka ni ska ha, jag körde 20 rutor så 4×5 rutor och spred ut siffrorna 1-20 över brickan. Efter det skrev jag 20 lappar med olika övningar som ”1. 15 squats med kettlebell”, ”8. Stå stilla och ta 20 djupa andetag”, ”7. Spring till stranden och tillbaka”, ”13. 10 kissande hunden med band” osv. Siffran som jag hade skrivit innan själva övningen var alltså den ruta som man fick kryssa efter att övningen var gjord.

Lapparna låg upp och ner och när man hade gjort en övning skulle lappen blandas ner bland de anda lapparna igen, så hade man otur kunde man få upprepa en tidigare utförd övning men utan ett nytt kryss. Eftersom jag bara äter lättsaltade chips så norpade jag en av Jakobs favoritpåsar som jag hittade i ett skåp här hemma och drog ett tjusigt snöre runt och den fick vinnaren sedan haha. Lite humor måste man ha tycker jag!

Vi körde på med bingospelet i ungefär 25 minuter men man skulle kunna köra den ännu längre för det var så kul. Det gäller att ha tempo och vinnarskallen var tydlig hos alla tjejerna. Som uppvärmning blev det löpning och mellan den och bingon hade jag olika parövningar. Som sista övning körde vi squats till ”Bring Sally up” med band, hur jobbigt! Det var så roligt att planera ett pass och på onsdag ska jag hålla i nästa så nu ska jag gnugga mina geniknölar igen eller så gör jag som förra gånger och ber Jakos att gnugga sina haha. Man är väl ett team right? Idag tror jag att jag ska köra ett pass med bara stretch och rörlighet här hemma, hoppas att det kan hjälpa mot en lite bökig smärta som kommit i höften den senaste tiden. Är ni duktiga på att stretcha? Jag slarvar oftast med den biten men tror att det är så viktigt och ett bra sätt att komma ner i varv med. Har ni bra tips på övningar får ni gärna hojta! Hoppas att ni har haft en underbar helg vänner! <3

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

No Comments Yet.

Previous
Räddare i nöden